.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گسكر بزرگ‌ترين شهر تاريخي در شمال كشور

مدير هيئت كاوش و حفاري شهر مدفون شده و تاريخي گسكر صومعه‌سرا گفت: گسكر با قدمتي 400 ساله بزرگ‌ترين شهر تاريخي دوره اسلامي در شمال كشور است.

وحيد جهاني با اشاره به وضعيت شهر پيدا شده و تاريخي گسكرات اظهار داشت: گسكر يكي از شهرهاي نادر مسكوني، تاريخي و گردشگري در دوره اسلامي بوده است.
وي ادامه داد: گسكر با 10 هكتار مساحت بزرگ‌ترين شهر تاريخي دوره اسلامي در شمال كشور است كه در منطقه ضيابر صومعه‌سرا قرار دارد.
مدير هيئت كاوش و حفاري شهر تاريخي گسكر درباره حفاري‌ها و ميزان كاوش‌هاي انجام شده افزود: مطالعات پژوهشي و تاريخي گسكرات از سال 82 با يك گروه باستان‌شناس حرفه‌اي آغاز شد.
جهاني اضافه كرد: گسكر شامل سه بخش مسكوني، تجاري و صنعتي است كه بخش تجاري آن معروف به كهنه بازار بوده و ضلع جنوبي شهر تاريخي را در برگرفته است.
وي با بيان اينكه كارهاي باستان‌شناسي در اين شهر تاريخي انجام گرفته است، تصريح كرد: طبق اين حفاري‌ها بقايايي از كوره‌ها و آثار باستاني و نيز آثار مربوط به دوره ضرب سكه‌هاي تاريخي از اوايل دوره اسلامي تا دوران صفوي را به خوبي نشان مي‌دهد.
مدير هيئت كاوش و حفاري شهر مدفون شده و تاريخي گسكر گفت: شهر تاريخي گسكر به دلايل مختلف متروك مانده است.
وي افزود: متروك ماندن شهر گسكر به دليل وجود شهرهاي مركزي و بزرگ مانند انزلي، لاهيجان، فومن، رشت و كوچ قبايل و مردم گسكر به اين بخش‌هاي مركزي براي بهتر زيستن و داشتن امكانات رفاهي مطلوب‌تر بوده است.
جهاني از كاوش بقايايي از پل‌هاي خشتي در اين شهر تاريخي خبر داد و خاطرنشان كرد: شهر تاريخي گسكرات داراي سه پل خشتي در داخل شهر است كه زندگي دوران صفوي را نشان مي‌دهد.
وي شناسايي دو حمام قديمي با متراژ 400 مترمكعب از دوره صفويي را از ديگر بقاياي گسكر نام برد و ادامه داد: تمام اصول فني و مهندسي در ساخت اين حمام‌ها با حساسيت و زيبايي خاصي رعايت شده است.
مدير هيئت كاوش و حفاري شهر تاريخي و مدفون شده گسكر، اين شهر تاريخي را داراي دو رودخانه در اطراف شهر دانست و بيان داشت: وجود اين دو رودخانه به نام‌هاي اويلا و بهمبر نشان مي‌دهد كه اين شهر در تمام دوران تاريخي خود بسيار سرسبز و آباد بوده است.
وي با اشاره به عقيده باستان شناسان مبني بر اينكه در گيلان آثاري از دوره اسلامي وجود ندارد، اظهار داشت: با تلاش‌هاي زياد و كاوش‌هاي متعدد در شهر تاريخي گسكر و در ضلع جنوبي منطقه شهرنشين بقايايي از آثار دوره اشكانيان پيدا شد كه نشانه زندگي در دوره اسلامي بوده است.
به گفته جهاني در حال حاضر شهر از زيرخاك بيرون آورده شده گسكرات در صومعه‌سرا با قدمتي 400 ساله و پيدا شدن سكه‌ها، كوزه‌ها، مكان‌هاي مسكوني، تجاري و اجساد باقيمانده يكي از قطب‌هاي بزرگ گردشگري در گيلان محسوب مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.116 seconds.